آنالیز کیست گانگلیون

به گزارش وبلاگ ورساچه، کیست های گانگلیون توده های غیرسرطانی خوش خیمی هستند که اغلب در امتداد تاندون ها یا مفاصل مچ دست ایجاد می شوند. آنها بعلاوه ممکن است در مچ پا و پا تشکیل شوند. کیست های گانگلیون معمولا گرد یا بیضوی بوده و با مایعی ژل مانند پر شده اند.گانگلیون ها ممکن است به میزان یک نخود باشند و یا کمی بزرگتر با قطری حدود 2/5 سانتی متر. معمولا دردی ندارند اما اگر نزدیک عصب تشکیل شده باشند با فشار بر عصب بیمار احساس درد می نماید.

آنالیز کیست گانگلیون

انواع کیست گانگلیون

کیست گانگلیون 4 نوع اصلی دارد که عبارتند از:

کیست گانگلیون در ناحیه پشت مچ دست.

کیست مچ دست در ناحیه ولار (جلوی مچ دست).

کیست تونل غلاف تاندون (مفصل قرقره ای) یا بذری شکل

کیست مخاطی.

کیست گانگلیون پشت مچ دست
کیست گانگلیون پشت مچ دست بیشتر در خانم های جوان اتفاق می افتد و ممکن است فرد مبتلا در هنگام خم کردن مچ دست به سمت عقب خصوصاً در هنگام برداشتن وزنه برای مثال در هنگام فشار دادن مچ دست به سمت بالا احساس ناراحتی کند.

منشأ این نوع کیست رباط است و بیشتر در بیمارانی شایع است که مفصل نرم و شلی دارند. بعلاوه ممکن است این عارضه در بیماران بزرگسال تری که به بیماری های مرتبط با آرتروز مچ دست مبتلا هستند نیز روی دهد. معمولاً کیست پشت مچ دست در نوجوانی و جوانی منجر به آرتروز مچ دست نمی شود.

کیست گانگلیون ناحیه ولار (جلوی مچ دست)
کیست گانگلیون در جلوی مچ دست بیشتر در بین افراد میانسال شایع است و به تخریب و فرسودگی برخی از مفاصل مچ دست و قاعده انگشت شست مربوط می باشد.ممکن است در این مفاصل احساس درد شود.
کیست گانگلیون پولی (تونل غلاف تاندون) یا بذری شکل
این نوع کیست که از تاندون ها منشأ می گیرد غالباً در قاعده انگشتان و کف دست ایجاد می شود. این کیست ممکن است برای مثال در هنگام گرفتن فرمان ماشین، آزاردهنده باشد. کیست جلوی مچ دست با خشکی انگشتان دست و به ندرت با به حرکت درآوردن دست در ارتباط است.
کیست مخاطی
این نوع کیست ها دقیقاً در زیر ناخن ایجاد می شوند و از آخرین مفصل انگشتان نشاءت می گیرند و به وجود آمدن این نوع کیست نیز با تخریب مفصل مرتبط است. این کیست ها به علت واردکردن فشار بر روی بستر ناخن، موجب بروز شیاری در ناخن انگشتان دست می شوند.

با وارد شدن ضربه به کیست مخاطی، معمولاً مایع درون کیست ممکن است به شکل مایع ژله مانند شفافی تخلیه شود.

طیف وسیعی از انواع کیست به شکل یک برآمدگی کوچک بدون درد با مقدار 1 تا 3 سانتی متر به وجود می آیند.

برخی از کیست ها دارای حالت کشسان و محکم هستند و جابجا می شوند.گاهی این کیست ها دارای علائم و نشانه های یک بیماری هستند.

علائم و نشانه ها

درد
معمولاً درد مچ دست مبهم و دائمی است و با حرکت بیش ازحد مچ دست، درد تشدید می شود.

غالباً کیست گانگلیون پشت مچ دست و کیست های گانگلیون کوچک همراه با درد هستند.

ضعف
گاهی کیست گانگلیون بر روی عصب های نزدیک مفصل فشار وارد می نماید این امر می تواند منجر به ضعیف شدن دست شود، حرکت مفصل را تحت تأثیر قرار دهد و یا موجب گزگز انگشتان، دست و یا ساعد شود. 1

علل

علت اصلی بروز کیست گانگلیون معلوم نیست اما به نظر می رسد که ارتباطی بین التهاب مفاصل یا تاندون ها و شکلگیری این کیست وجود داشته باشد.

عوامل خطر

کیست گانگلیون یکی از مسائل شایع در بین همه افراد است اما به نظر می رسد که احتمال بروز آن در زنان بیشتر از مردان است.

این کیست بعلاوه ممکن است در هر سنی بروز کند اما به ندرت در بچه ها ایجاد می شود و احتمال بروز آن در سنین 20 و 30 و چهل سالگی بیشتر است.

تشخیص

معاینه فیزیکی
دکتر وریانی، کیست گانگلیون را با توجه به شکل ظاهری آن، حساسیت به لمس و یا اعمال فشار و محل بروز کیست، تشخیص می دهد.

از آن جایی که این کیست حاوی مایعات است، پزشک با یک چراغ قوه کوچک به کیست نور می تاباند تا ببیند که محتویات آن شفاف هستند یا خیر و تشخیص خود را قطعی کند.

عکس برداری
در مورادی که با انجانم معاینه فیزیکی، تشخیص همچنان ممکن نیست و یا تشخیص پزشک قطعی نیست، ممکن است پزشک انجام عکس برداری به وسیله اشعه ایکس را تجویز کند تا مطمئن شود که بیماری یا مشکل جدی دیگری مانند آراروز یا تومور استخوانی در این ناحیه وجود ندارد.

در مواردی نیز، کیست گانگلیون تا حدی کوچک است که در ظاهر هیچ برآمدگی روی پوست ایجاد نمی نماید و در نتیجه پزشک از روی ظاهر و شکل پوست نمی تواند وجود کیست را تشخیص دهد.

این کیست های دردناک با نام کیست پنهان شناخته می شوند و هیچ علائم ظاهری ندارند و تنها راه تشخیص آن ها انجام عکس برداری است.

این کیست ها در عکس ها نمایان شده و پزشک می تواند از این طریق وود کیست را تشخیص دهد.

در صورتی که دکتر وریانی احتمال دهد که ممکن است مشکل بیمار ناشی از کیست پنهان باشد، انجام عکس برداری MRI را تجویز می نماید.

در عکس برداری MRI از میدان مغناطیسی، امواج رادیویی و تکنولوژی کامپیوتری برای گرفتن یک مجموعه عکس بسیار واضح استفاده می شود.

در این عکس ها، تصویر قسمت های مختلف بدن با جزئیات تعیین است و کیست گانگلیون نیز در صورت وجود، در این عکس ها نمایان می شود. 2

درمان برجستگی مچ دست

تا 50 درصد از موارد، کیست گانگلیون به خودی خود رفع می شود. به خاطر این موضوع و بعلاوه به این خاطر که این کیست ها موجب بروز عوارض خطرناک دیگری نمی شوند. در صورتی که کیست باعث درد و ناراحتی بیمار شده و یا در فعالیت های روزانه او اختلال ایجاد نموده است، می توان برای درمان آن اقدام کرد.

یکی از روش های درمان کیست مچ دست که از گذشته مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه همچنان استفاده می نمایند، گذاشتن یک جسم سنگین مثل سکه روی کیست است! این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث بروز آسب دیدگی بیشتر شود.

برخی درمان ها بصورت سنتی انجام می شوند مانند ضربه ناگهانی به توده و ترکاندن آن.

دو نوع روش برای درمان برجستگی مچ دست وجود دارد که، درمان خانگی و درمان پزشکی که در ادامه بیشتر شرح داده ایم.

درمان خانگی کیست مچ دستبرای درمان کیست مچ دست روش های خانگی در بیشتر مواقع نتیجه داده است. روش های درمان خانگی کیست مچ دست:

1. پوشیدن آتل مخصوص انگشت یا مچ دست برای چندین هفته
انجام اینکار موجب محدود کردن حرکت دست یا مچ می شود و این موضوع نیز می تواند موجب شود که تجمع مایع در کیست کاهش پیدا کند.
2. استراحت و گذاشتن کمپرس سرد برای کاهش التهاب
برای درمان کیست مچ دست باید کمی به دست خود استراحت دهید و اگر التهاب دارد از کمپرس سرد برای کاهش التهاب بهره ببرید.
3. ماساژ دادن کیست گانگلیون
مالش دادن کیست گانگلیون به آرامی اما به صورت مداوم، می تواند به خارج شدن مایع از درون کیست یاری کند. بعلاوه پیشنهاد می شود با روغن سیاه دانه روی برآمدگی مچ دست را ماساژ دهید.

درمان پزشکی کیست مچ دست

در صورتی که کیست مچ دست هیچ دردی ندارد و در حرکت دادن مفصل نیز هیچ اختلالی ایجاد ننموده است، بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند که تنها صبر نمایند و شرایط کیست را تحت نظر بگیرند. در این موارد ممکن است کیست به خودی خود از بین برود.
4. بی حرکت کردن مفصل (آتل بندی)
از آنجایی که فعالیت داشتن و حرکت دادن مفصل مورد نظر می تواند باعث بزرگ شدن کیست گانگلیون شود، ممکن است بهتر باشد که این مفصل، به وسیله بریس یا آتل برای مدتی بی حرکت شود.

با کوچک شدن کیست، از مقدار فشار وارد شده به عصب ها نیز کاسته می شود و درد ناشی از کیست بهبود می یابد.

از استفاده طولانی مدت از بریس یا آتل خودداری کنید چرا که موجب ضعیف شدن عضلات مربوطه در آن ناحیه می شود.

5. آسپیراسیون کیست
یکی از روش های برای درمان کیست گانگلیون، بیرون کشیدن مایع درون کیست مچ دست با استفاده از سوزن است.

در بسیاری از موارد (در حدود 75 درصد) این کار باعث خالی شدن کامل کیست می شود و دیگر احتیاجی به اعمال درمان های دیگر نیست.

6. تزریق هیدروکورتیزون در مفصل
داروهای کورتیکاستروئید معمولا برای درمان التهاب ناشی از بیماری هایی مانند روماتیسم یا کیست گانگلیون تجویز می شوند.

داروهای کورتیکاستروئیدی که اغلب در این موارد تجویز می شوند، عبارتند از دگزامتازون، هیدروکورتیزون و پردنیزون.

7. جراحی
اگر با روش های درمانی مختلف، کیست مچ دست رفع نشود باید از جراحی استفاده کرد.

در این روش نیز کیست گانگلیون به یاری جراحی که به وسیله جراح ارتوپد انجام می شود، برداشته می شود.

کیست های گانگلیون که در پاها ایجاد می شوند، معمولا احتیاج به جراحی دارند.

11. مراقبت های بعد از درمان کیست گانگلیون
بعد از این که پزشک شما وجود کیست مچ دست را تشخیص داد و شما تصمیم گرفتید که برای درمان آن اقدام کنید، ضروری است بعد از درمان کیست، مراقبت های خاصی را انجام دهید. مراقبت های بعد از درمان کیست، به روش درمانی که انجام داده اید بستگی دارد.

بعد از آسپیراسیون کیست، ممکن است پزشکتان از شما بخواهد که بعد از درمان، آغاز به حرکت دادن مفصل خود بکنید.

به احتمال زیاد بعد از جراحی، مفصل شما تا 10 روز آتل بندی می شود تا از حرکت کردن مفصل جلوگیری شود. البته تمامی پزشکان با این اقدام موافق نیستند.

مطالعات اخیر نشان داده اند که آتل بندی مفصل برای مدت طولانی، در واقع زیاد مفید نیست و امروزه بسیاری از پزشکان توصیه می نمایند که ظرف مدت زمان کوتاهی پس از جراحی، آغاز به حرکت دادن مفصل خود کنید.

پزشکان ما ممکن است از شما بخواهند که پس از جراحی کیست، برای چکاپ مجددا مراجعه کنید و طی جلسه چکاپ مجدد شما تصمیم خواهند گرفت که به فیزیوتراپی یا کاردرمانی احتیاج دارید یا خیر. سایر دستورالعمل های بعد از درمان به شرایط و احتیاجهای خاص شما بستگی دارد. 3

پی نوشت:

1.www.doctorsaadati.com

2.www.doctorvariani.ir

3.www.zoomlife.ir

منبع: راسخون

به "آنالیز کیست گانگلیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز کیست گانگلیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید