دومین ارگ خشتی و گلی ایران در اولویت ثبت جهانی

به گزارش وبلاگ ورساچه، دفتر امور پایگاه های جهانی میراث فرهنگی، پرونده شهر تاریخی بلقیس، دومین ارگ خشتی ایران را در اولویت ثبت میراث جهانی قرار می دهد.

دومین ارگ خشتی و گلی ایران در اولویت ثبت جهانی

شهر تاریخی بلقیس پس از ارگ بم، دومین بنای خشتی و گلی کشور شناخته می گردد. ارگ خشتی و گلی بلقیس در اسفراین از بناهای باستانی ایران و مربوط به دوره ساسانیان است.

مدیر کل پایگاه های جهانی میراث فرهنگی، در بازدید از شهر تاریخی بلقیس نسبت به ثبت این مجموعه در میراث جهانی قول مساعد داد و بر توجه بیشتر به این اثر و افزایش اعتبارات آن تاکید نمود. نجفی اعتبار مصوب استانی سال جاری برای مجموعه شهر تاریخی بلقیس را 7میلیارد ریال بیان کرد و گفت:

پنج میلیارد ریال از این رقم برای بازسازی، کاوش و حفاظت و 2میلیارد ریال برای کمپ گردشگری مجموعه هزینه می گردد.

وی با بیان اینکه سال جاری برای این مجموعه تاریخی اعتباری اعلام نشده است ابراز امیدواری کرد با تخصیص به موقع و به مقدار اعتبارات استانی و ملی، زمینه برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند فراهم گردد.

شهر تاریخی بلقیس حدود 180 هکتار وسعت دارد و معماری آن به شیوه دوره ساسانی است. در مباحث اساطیری و جغرافیایی، اسفندیار پسر گرشاسب را بنیان گذار این شهر دانسته اند. ارگ تاریخی بلقیس که همچون یک شهر بزرگ بوده، در سال 31 به وسیله مسلمانان فتح شده است. یافته های تاریخی نشان می دهد که این ارگ تا دوره صفویه قابل استفاده و سکونت بوده است.

شهر- قلعه بلقیس یکی از پربازدیدترین مکان های تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی است. این مجموعه تاریخی با شماره 4494 در لیست آثار ملی ثبت شد و به علت اهمیت و غنای تاریخی آن در سال 1388 به عنوان دایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، بازسازیی و باستان شناسی آن شروع شد.

شهرستان اسفراین جمعیتی 120 هزار نفری دارد و در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار گرفته است.

منبع: کجارو / ایرنا

به "دومین ارگ خشتی و گلی ایران در اولویت ثبت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین ارگ خشتی و گلی ایران در اولویت ثبت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید