راهنمای سفر به آستارا

به گزارش وبلاگ ورساچه، سفر به آستارا

سفر به خطه شمال یکی از انتخاب های اول گردشگری در ایران محسوب می گردد. به پیشنهاد ما این بار سفر به آستارا را هم به فهرست گردشگری های خود به سمت شمال قرار دهید. شهر آستارا دارای جاذبه های طبیعی زیبا و بکری می باشد و بعلاوه مراکز خرید و بازارهای این شهر هم بسیار معروف است. در این مطلب خبرنگاران راهنمای سفری را تهیه نموده تا زمانی که خواستید سفری به شهر آستارا داشته باشید بدانید کجاهای این شهر را باید ببنید. با ما در سفر به آستارا همراه باشید.

راهنمای سفر به آستارا

موقعیت جغرافیایی

شهر آستارا از لحاظ جغرافیایی در مرکز منطقه تالش، بین رشته کوه های تالش و دریای خزر و شمال استان گیلان واقع شده است. پس از تصویب نخسین قانون تقسیمات کشوری در سال 1316 از شهر گیلان جدا شد و به عنوان یکی از شهرهای توابع استان اردبیل تبدیل گشت. در سال 1336 آستارا صاحب فرماندار شد و در مهر 1337 به طور رسمی به عنوان یکی از شهرستان های مستقل استان آذربایجان شرقی شناخته شده است.

متخصری از تاریخ

شهر آستارا آخرین نقطه مرزی استان گیلان با جمهوری آذربایجان است، در قدیم کاروان ها و بازرگانانی که از این منطقه عبور می کردند به علت وجود مرداب ها و باتلاق های زیادی که در این شهر وجود داشت بسیار آهسته و با احتیاط می گذشتند به همین شهر آستارا در گذشته به منطقه آهسته رو یا آسته رو معروف بوده است.

اطلاعات کلی شهر آستارا

زبان: ترکی آذری، تالشی

واحد پول: ریال

فرودگاه: نزدکترین فرودگاه به آستارا فرودگاه بین المللی اردبیل و سپس فرودگاه بین المللی رشت

شماره های اضطراری:

پلیس: 110

اورژانس:115

آب و هوا

با توجه به شرایط جغرافیایی آستارا و ارتفاع آن از سطح دریا، این شهر دارای اقلیم کوهستانی و آب و هوای مرطوب می باشد. میانگین مجموع بارندگی ماهانه در آستارا 1345 میلی متر است. به همین علت آستارا یکی از شهرهای پر بارش کشور محسوب می شود. میانگین دمای آستارا 15.4 درجهٔ سانتی گراد بوده، کمینه دمای ثبت شده در این شهر، 7.8- درجهٔ سانتی گراد و مربوط به ژانویهٔ 2008 میلادی و بیشترین دمایی که این شهر داشته، 36.6 درجهٔ سانتی گراد بوده است. فصل بهار و تابستان برترین زمان سفر به این منطقه محسوب می شود.

شکم گردی در مقصد

مهمترین بخش سفر به هر کجا شکم گردی است. چرا که هم باید غذاهای تازه با مزه های تازه را تست کنید و هم این که انرژی از دست رفته در طول سفر را می توانید بازیابی کنید. از همین رو خطه شمال هم معروف به غذاهای خوشمزه و لذیذ است. در این قسمت می خواهیم با چند مورد از غذاهای این شهرستان آشنا شویم.

مسما

یکی از محبوب ترین غذاهای بندر آستارا، که جایگاه ویژه ای بین مردم این شهر دارد مسما است. محتویات این غذا از جوجه محلی، پیاز، آلوی وحشی و کمی رب گوجه فرنگی را شامل می شود. در منطقه ها مرکزی و شرقی گیلان نوعی غذا با نام آلو مسما پخت می شود که با غذای مردم آستارا کاملا فرق دارد. اگر به آستار رفتید حتما این غذا را بخورید طعم دلچسبی دارد.

باستیرمای مرغابی

این غذا با استفاده از گوشت مرغابی تهیه می شود. غذایی بسیار خوشمزه که ترکیبی از مغز گردو، پیاز، رب ازگیل و آبغوره می باشد. تمامی از مواد را درون شکم مرغابی جاسازی می نمایند و زیر برنج قرار میدهند تا همراه برنج دم بکشد.

لَوَنگی

ماهی سفید یا مرغ شکم پری می باشد که با محتویاتی مانند محتویات زیتون پرورده پر شده است. این غذا به عنوان یکی از محبوب ترین غذاها در بیشتر رستوران های آستارا و حومه طبخ می شود.

چغیرتما

غذایی محلی در شهر آستارا که بیشتر در وعده شام سرو می شود چغیرتما است. برای تهیه این غذا از گوشت مرغ محلی، پیاز محلی، سیب زمینی و گوجه فرنگی استفاده می شود، در انتها این غذا با تخم مرغ مخلوط شده و آماده سرو است.

جزوز یا قورما

یکی از غذاهای محلی این شهر است که معمولا برای صبحانه سرو می شود. این غذا ترکیبی از جگر، دل و قلوه گوسفندی سرخ شده با سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی سرخ شده است.

هزینه حمل و نقل

تاکسی: در همه جای آستارا ایستگاه تاکسی وجود دارد که کرایه آن 1000 تومان می باشد و تاکسی های گذری در حال تردد در شهر می باشند.

ماشین: ترافیک در شهر آستارا در روزهای تعطیل نسبتا سنگین است ولی می تواند با ماشین شخصی به تمام قسمت های شهر سفر کرد چون هیچ طرح ترافیکی در این شهر وجود ندارد.

جاذبه های مهم شهر آستارا

گردنه حیران

روستایی ییلاقی در شهر آستارا به نام حیران وجود دارد که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. این روستای در فاصله 30 کیلومتری شهر آستارا واقع شده است. گردنه حیران از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری در شهر آستارا محسوب می شود. این گردنه که به همراه روستای ونه بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین از منطقه ها حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان می باشد، از یک طرف مشرف به کوه هایی است که پوشیده از جنگل های انبوه است و از سویی مشرف به دره ای نه چندان عمیق که از میان آن آستاراچای عبور می کند این رود مشخص نماینده مرز استان گیلان ایران و جمهوری آذربایجان است.

تله کابین حیران

تلکه کابینی دارای مسیری به طول 1500 متر در جاده آستارا به سمت اردبیل می باشد. این جاذبه در شهر آستارا تبدیل به یکی از منطقه ها نمونه گردشگری در این شهر شده است. وقتی وارد جنگل فندقلو اردبیل شدید انواع امکانات رفاهی از قبیل پیست کارتینگ، هتل ها و رستوران در اختیارتان است. تله کابین حیران دارای 30 کابین شش نفره معمولی و 3 کابین ویژه VIP بوده و ایستگاه های این تله کابین از استانداردترین ایستگاه های موجود در تله کابین های کشور است. سورتمه ریلی حیران به عنوان طولانی ترین سورتمه شمال ایران در دهکده گردشگری حیران احداث شده است.

پایگاه حیات وحش لوندویل

منطقه ای تالابی و جنگلی به مساحت 1074 هکتار که پناهگاه تعدادی از جانوران در این منطقه می باشد. ارتفاع میانه این منطقه 20 متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد می باشد. میانه بارش سالانه در این منطقه 1100 میلی متر و میانه دمای حدود 15 درجه سانتی گراد است. از همین آب و هوا در این جنگل مرطوب است.

گونه های گیاهی این منطقه: توسکای قشلاقی، انار وحشی، ازگیل و تمشک تالشی.

گونه های جانوری این منطقه: روباه معمولی، گراز، سمورآبی، سیاه کاکل، پری شاه رخ و درنا و بعلاوه زیستگاه قرقاول هم محسوب می شود.

ساحل زیبای صدف

یکی از دیدنی ترین دیدنی های شهرستان آستارا که دسترسی به آن هیچ درد سری ندارد ساحل زیبای صدف است. این ساحل در 3 کیلومتری شهر لندویل و 7 کیلومتری شهرستان آستارا قرار گرفته است. برترین زمان سفر به این جاذبه فصل تابستان است که سالم دارای آرامش کافی برای تفرج و سرگرمی مسافران و گردشگران می باشد. در اطراف این ساحل تعدادی آلاچیق، استراحتگاه، بوفه و فروشگاه وجود دارد بعلاوه تعدادی دوش حمام هم برای افرادی که شنا نموده اند قرار داده شده است.

چشمه آبگرم علی داشی

این روزها در بیشتر نقاط جهان استفاده از آبگرم یکی از مهمترین راه ها برای تسکین دردهای مفصلی و روماتیسمی می باشد. شهرستان آستارا هم دارای یک چشمه آب گرم به نام علی داشی می باشد که سالانه پذیرای تعداد زیادی از مسافران می باشد. خواص آب درمانی چشمه آب گرم علی داشی بسیار معروف است و دردهایی همانند درد مفاصل، چشم درد، دل درد، کمر درد، برطرف باد و قولنج و تقویت اعصاب را شامل شده و درمان می کند. علاوه بر خاصیت درمانی این چشمه دارای منظره ها زیبا و ویژگی های توریستی می باشد.

آبشار لاتون

در ارتفاعات شهرستان آستارا تعدادی آبشار کوچک و بزرگ وجود که از مهم ترین آنها آبشار لاتون (Laton Waterfall) است. این آبشار در منطقه شهرستان لوندویل که در 15 کیلومتری آستارا واقع است جای دارد. ارتفاع این آبشار حدود 105 متر در منطقه ای به نام لاتون می باشد. منطقه کاملا توریستی که دارای تعداد زیادی استراحتگاه برای رفاه حال مسافران می باشد.

پارک جنگلی بی بی یانلو

یکی دیگر از منطقه ها گردشگری در شهرستان آستارا روستای بی بی یانلو است، که وسعت آن 1512 هکتار می باشد. پارک جنگلی بی بی یانلو دارای جاذبه های طبیعی زیبا و خاصی می باشد که علاوه بر تنوع فراوان رویشگاههای جنگلی و جانوری آن، وجود چندین دره با دامنه های پوشیده از جنگل و چندین قله به عنوان سیمای ویژه و بدیع و منظره منحصر به فرد و جالب توجه ای ایجاد نموده، در هر زمانی از سال مشتاقان زیادی را به خود جلب می کند.

قلعه شیندان

از مهمترین آثار تاریخی شهرستان آستارا قلعه شیندان است، که سابقه آن به دوران قبل از اسلام بر می شود. این قلعه در ارتفاع 1850 متری در فراز کوه های شیندان واقع شده است. از اتفاقات مهم این قلعه به قیام حمزه خان تالشی (حاکم آستارا) در عهد شاه عباس صفوی می توان اشاره نمود که حاکم اردبیل به مدت 9 ماه آنجا را به محاصره درآورد و نهایتاً حمزه خان با کشتی به شیروان متواری شد.

منبع: الی گشت

به "راهنمای سفر به آستارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به آستارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید