ییلاق سوباتان کجاست؟

به گزارش وبلاگ ورساچه، ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان از سرسبزترین و زیباترین ییلاق های کشور است که در 22 کیلومتری شهر لیسار از توابع تالش و در 36 کیلومتری شمال غرب تالش قرار گرفته است. اطراف این ییلاق را طبیعتی زیبا و چشم نواز احاطه نموده است به طوری که در شرق آن جنگل های تالش، در غرب، ییلاق های اردبیل و در شمال، رودخانه لیسار قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با این منطقه خوش آب و هوا خبرنگاران را همراهی کنید.

ییلاق سوباتان کجاست؟

تعدادی از مردم شهر لیسار در فصل های بهار، تابستان و بخشی از پاییز در این ییلاق زیبا می نمایند. چشمه های گوارا و خنک، هوای پاک و مطبوع، چمنزارها و جنگل های انبوه این منطقه آن را به یکی از برترین مکان ها برای گذراندن تابستان گرم تبدیل نموده است. با کشف گورهای چندین هزار ساله در این محل معین شده که تاریخ و تمدن آن بسیار کهن است. برای علت این که چرا نام این محل را سوباتان گذاشته اند دو نظریه مختلف وجود دارد، یکی اینکه معنی سوباتان در زبان ترکی محل فرو ریختن آب است که از سو به معنی آب و باتان به معنی فرو رفتن تشکیل شده است. چون باران ها در این ییلاق در حفره ای فرو می فرایند به همین علت نام آن را سوباتان گذاشتند. اما نظریه ای دیگر این است که سو به معنی گلپر و وتون به معنی روییدن است و چون در سراسر قسمت های مختلف این ییلاق گلپر رشد می نماید به همین علت نام آن را سوباتان گذاشته اند.

دمای بیشتر شهرهای گیلان معمولا به زیر صف نمی رود اما این ییلاق که در ارتفاعات 1900 تا 2500 متر از سطح دریا واقع شده است با وزش بادهایی که از سمت شمال می وزند در تابستان هم خنک است. زمستان های سرد این محل باعث می گردد که ساکنان دامدار آن در اواخر پاییز از این محل کوچ و به دامنه های البرز و کناره های دریای خزر بفرایند. ویژگی های منحصر بفرد این ییلاق گردشگران زیادی را در فصل تابستان به این محل می کشاند، برای اسکان گردشگران هیچ هتل رسمی ای وجود ندارد و گردشگران در خانه های ساکنان می مانند. این ییلاق بسیار سنتی است، در داخل آن گاز وجود ندارد و برای تامین برق به جای دکل برق از موتورهای برق استفاده می گردد. ساکنان دامدار و عشایر آن در چادر و خانه های کاهگلی زندگی می نمایند و تعدادی از آن ها به شغل مغازه داری روی آورده اند تا مایحتاج ساکنان و گردشگران را فراهم نمایند.

دیدنی های این منطقه شامل چشمه باتمان بلاق، منطقه باستانی غار گنجخانه، آبشار ورزان، دریاچه نئور، آبشار ماهار، گودال های سنگی، دشت گل های شقایق، دره های سرسبز و زیبا، موزه مردم شناسی عشایر، بازارچه سنتی سوباتان، پارک طبیعی و جنگلی آلچالق، زمین اسب دوانی و … می باشد. تورهای زیادی در ایران برای بردن علاقمندان به این محل وجود دارد که می توانید با آن ها خود را به این منطقه بکر ایران برسانید و از طبیعت و چشم اندازهای اطراف آن لذت ببرید.

منبع: الی گشت

به "ییلاق سوباتان کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ییلاق سوباتان کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید