انتظار از دومین نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش وبلاگ ورساچه، یک ناشر که انتظار دارد استفاده از پلتفرم نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران و مخاطبان راحت تر گردد، می گوید: در حالی که قرار است دومین نمایشگاه مجازی کتاب برگزار گردد، هنوز شاهد حرکت رو به جلویی درخصوص آن نبوده ایم.

انتظار از دومین نمایشگاه مجازی کتاب

مرتضی زینعلی، مدیر نشر جامعه نگر در گفت وگو با وبلاگ ورساچه درخصوص تجربه های خود از شرکت در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب و بعلاوه پیشنهادهایی برای بهبود مسائل در دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: در حالی که قرار است دومین نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شود، هنوز شاهد حرکت رو به جلویی درخصوص آن نبوده ایم. پلتفرمی که پارسال برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بوده، سال جاری هم هست و من، به عنوان ناشر تغییری در آن ندیده ام.

او در عین حال اعلام کرد: این در حالی است که در حوزه آی تی و تجارت الکترونیک باید سایت ها و پلتفرم ها هر روز نسبت به روزهای قبل کاربرپسندتر شوند؛ هم برای ناشر و هم برای مخاطب. ضعف هایی را که سال گذشته در پلتفرم نمایشگاه مجازی کتاب وجود داشت، بنا بر این که تجربه اول بود، پذیرفتیم. اما امیدوار بودیم که آن مسائل سال جاری حل شده باشد، ولی به هر حال تا این لحظه ندیده ام که آپدیتی نسبت به پارسال انجام شده باشد.

این ناشر سپس با اشاره به شرایط مخاطبان در مواجهه با نمایشگاه مجازی کتاب اظهار کرد: سال گذشته برای مخاطبان پیدا کردن ناشران و کتاب ها راحت نبود. ما ناشران هم سال گذشته معضل بزرگی داشتیم، آن هم این که باید سفارش ها را جداگانه پرینت می گرفتیم و ارسال می کردیم و فرآیندی که باید انجام می شد، انرژی بر و زمان بر بود. و به همین دلیل، سفارش ها با تاخیر به دست مخاطبان می رسید. در حالی که می شد خریدها به صورت تجمیعی ارسال شوند. و به نظر می رسد که تا این لحظه هم این مشکل حل نشده است.

زینعلی بعلاوه به ضرورت برگزاری این رویداد اشاره و اعلام کرد: به طور کلی، برگزاری این نمایشگاه احتیاج روز است. این کار باید صورت بگیرد و تداوم پیدا کند. در عین حال، سایت و پلتفرم برگزاری هم برای ناشران و هم برای مخاطبان می تواند بهتر و کابرپسندتر شود. و انتظار داریم که استفاده از پلتفرم نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران و مخاطبان راحت تر شود تا خروجی خوبی حاصل شود.

او در ادامه درباره نقاط مغفول مانده در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، با توجه به ظرفیت فضای مجازی یا تجربه کشورهای دیگر نیز گفت: این رویداد سال قبل نشست هایی هم در حاشیه داشت که سال جاری هم احتمالا خواهد داشت. اما هدفمند بودن این برنامه ها می تواند مهم و قابل توجه باشد. سال جاری بخش عمده نمایشگاه فرانکفورت به صورت آنلاین و مجازی برگزار گردید که می شود از آن ها الگو گرفت و با توجه به احتیاج، بومی سازی کرد.

مرتضی زینعلی بعلاوه با بیان این که مهم ترین عاملی که باید به آن توجه کرد، بحث احتیاجسنجی است، اظهار کرد: باید ببینیم احتیاج روز ناشران چیست؛ برنامه ریزی هایی که در این حوزه صورت می گیرد، باید بر اساس احتیاج ناشران باشد. با این حال، تا حالا از من به عنوان ناشر کسی سوال ننموده، اما اگر تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد، می تواند خیلی مفید باشد. بهتر است این برنامه های حاشیه ای هم که بر روی آن ها انرژی یا زمان گذاشته می شود، منطبق با احتیاجهای اهالی صنعت نشر باشد.

مدیر نشر دانشگاهی جامعه نگر اضافه کرد: از زمانی که شیوع ویروس کرونا شروع شد، صحبت از این بود که هیچ چیز به حالت قبل برنمی شود. من به عنوان یک ناشر می توانم بگویم اجرای هیچ چیزی در صنعت نشر به ماقبل کرونا برنمی شود. حتی معتقدم که نمایشگاه حضوری هم اگر بنا باشد در سال های آینده برگزار شود، قطعا مثل سال های پیش از کرونا نخواهد بود. استقبال از آن متفاوت خواهد شد چون مخاطبان به سمت ارتباطات مجازی با ناشران سوق پیدا نموده اند و این ارتباطات نوین قطعا بر کیفیت و کمیت نمایشگاه بین المللی در سال های آینده تاثیر خواهد گذاشت. این را حتما باید لحاظ کنیم. بنابراین، برای برگزاری نمایشگاه مجازی هم باید سیاست گذاری های درستی لحاظ شود و به این رویداد نگاه موقت نداشته باشند. در این زمینه بهتر است کارهای جدیدتری انجام شود.

او بعلاوه به اهمیت بحث تجارت الکترونیک در عرصه کتاب اشاره نمود و در انتها گفت: تاکید می کنم که در سال های اخیر بی عدالتی گسترده ای در زمینه توزیع کاغذ بین ناشران انجام شده و ما خواهش کردیم یارانه ای که داده می شود، مخاطب محور باشد و نه ناشرمحور. اگر وزارت ارشاد ارسال کتاب را برای مخاطبان رایگان کند، به این نحو این مخاطب است که سود می برد. در نمایشگاه مجازی کتاب می بینیم که بخشی از هزینه ارسال را ناشر باید بپذیرد، در حالی که ارشاد می تواند از همان محل یارانه ای که به ناشر می دهد، کتاب ها را به صورت رایگان ارسال کند. این رایگان بودن به نفع مخاطب کتاب است و یکی از برترین شکل ها و راهکارهای هدفمندی یارانه ها است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتظار از دومین نمایشگاه مجازی کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظار از دومین نمایشگاه مجازی کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید